Museu di paisaçs e narazions
Sant Pieri dai Sclavons (Udin)
Il gnûf Museu di Sant Pieri dai Sclavons – dedicât al paisaç culturâl che al va jù des Alps Juliis al mâr, dal Mangart ae marine di Triest – al è une des gnovis formis che a van cjapant i museus tematics e teritoriâi: no plui museus di Colezion, ma museus di Narazion.
Il Museu al è pensât tant che un spazi vîf, mobil, che al da acet e al fâs pensâ, fondât su la comunicazion, dulà che si disglagne la conte sui lûcs, cirint fûr i temis specifics che a caraterizin la culture dal teritori. Un spazi che al instrece sperimentazion artistiche e teritoris de memorie, che al propon percors interatîfs e afrescs multimediâi di un paisaç che si vûl che al sedi union di personis e di lûcs, di storiis e memoriis, in stât di dismovi stimui e riflessions. Une esplozion narative di un paisaç di scoltâ, che al ricognòs la lenghe tant che leam di une culture plene di variantis che a dan dongje microcosmis straplens di storiis.
Il museu al è indreçât a ducj chei che a vuelin cognossi il îr e il vuê de aree dulà che par tradizion a son insediâts i slovens de provincie di Udin, Gurize e Triest. Al è indreçât ae int che e je a stâ chi, che e cognòs o e presee pôc la sô specificitât culturâl e ambientâl, e cussì ancje ai turiscj, di dongje o di lontan che le cognossin pôc o nuie. Al è un museu che par fuarce al vûl jessi fat pai zovins che ca a cjatin une forme vierte e vive di imparâ.
Al è concepît cun rigôr sientific ma pensât tant che machine comunicative. Lis gnovis tecnologjiis a son i elements centrâi, la anime, di chest museu interatîf dulà che il visitadôr al è invidât a tocjâ e a sielzi, e cussì a trasformâsi di spetatôr in protagonist de cognossince. Il museu al è ancje centri di documentazion e archivi in evoluzion continue, un centri di ricercje che al dopre e al met a disposizion il savê cumulât e tematizât in variis manieris, i struments e i spazis pal studi e pe ricercje, strenzint relazions cul teritori, cu lis istituzions publichis, cui sogjets e cui dipuesits privâts.
Donatella Ruttar,
che e à ideât, progjetât e coordenât il Museu di paisaçs e narazions SMO
Il president de Republiche Giorgio Napolitano al à concedût l’alt patronât ae cerimonie di scree
Il president de Republiche di Slovenie Borut Pahor al à concedût l’Alt Patronât ae iniziative.